Wednesday, July 22, 2009

Kenapa budaya membaca sukar diterapkan di kalangan rakyat Malaysia?

4 comments:

  1. "Teknologi m'bunuh budaya membaca"

    x salah kalau nak kata minat m'baca di kalangan generasi muda semakin merudum.
    Ada juga sy terbaca artikel mengenai kebanjiran teknologi moden seperti Internet, video dan televisyen menyebab'kn remaja seluruh dunia malas m'baca. Pe2rangan antara keperluan akademik dan kemasyarakatan m'yebab'kn wujud kecelaruan sehingga masyarakat seluruh dunia t'utama generasi muda macm sy enggan menjadikan amalan membaca suatu keperluan harian yg wajib di lakukan...
    kebanyak'kn yg selalu kita lihat mereka mungkin 'Terpaksa' membaca bila exam makin hampir...

    p/s : hanya beri pandangan sendiri (n__n)

    ReplyDelete
  2. Salam Nurshaza,

    Terima kasih atas komen yang diberikan. Selain daripada bahan-bahan bacaan konvensional seperti buku-buku, majalah dan surat khabar, "new media" atau Internet juga sebenarnya mengandungi pelbagai artikel dan journal yang sangat relevan dengan dunia pendidikan. Pilhan sama ada untuk menggunakan Internet hanya untuk "chatting" atau bermain komputer "games" atau melawat laman-laman web 18sx sebenarnya di tangan remaja sendiri. Bagi mereka yang bijak menggunakan teknologi akan menggunakan Internet untuk membantu mereka cemerlang dalam pendidikan. Pilihan bijak di tangan kita sendiri :)

    ReplyDelete
  3. salam .
    sebenarnya dah lama saya nak komen ...
    tapi hari ini baru berkesempatan ..
    munkin sebab persekitaran la..
    contohnya kalau pelajar itu berada dalam persekitaran yg orang sekelilingnya membaca x kan dia x membaca sama kan??
    faktor yang lain mungkin minat yang kurang dan niat dia ..
    2 bagi pendapat saya kalau saya silap maaf.

    ReplyDelete
  4. The habit of reading is mostly hindered by our interest to watch television. Well, I guess this is true enough to me. I have long wanted to read a few novels that interst me. However, I would put them down as soon as I remembered that I HAVE TO watch certain programmes on tv. Sad, kan? So, those novels finally ended up back on the bookshelf.

    ReplyDelete